söndag, november 30, 2008

Återvänd.

Jag är hemma igen från Stockholmeriet. Tack och välkommen åter. Jag hoppas det dröjer en stund innan vi ses igen för jag behöver space, luft, rymd. Få andas och tänka utan tio människor tryckandes på samma kvadratcentimeter som jag. Puh.

Jag redovisade lite i konferensrummet, bidde bjuden på indisk mat, bjöd själv på ekologiska tryfflar, tog en sväng till hotell Rival med Mamma och hängde lite på stan, sen SEN åkte jag hem. Till norpan. Hem hemmet i Dalaskogen får vänta några veckor till fast jag nog vill dit nu på en gång.

Igår mysade jag med fina vännerna, satt i soffan och spann som en katt. Fast det hördes nog inte. Dom sa iallefall inget om det. Idag har jag packat upp och plockat in, handlat, städat, återupplivat mitt bo med min doft och min anda. Satt en liten ljusgrej i fönstret. Ställt en porslinshäst med tomtar på på köksbordet och hittat ett rött hjärtaljus som också får pynta köksbordet. Julpyntat och klart! Allt på ett ställe, underlättar återpyntningen sen.

Det är konstigt. På ett år så har jag liksom ändrat mig lite. Jag tycker julen är ganska trevlig, det är mysigt med ljus, det är fint med stjärnor, det är enormt gott med saffran, pepparkakor och glögg. Jag kanske visst vill va ihop lite och jag vill jättemycket ha mitt lilla hus, barn kan jag abselut tänka mig ganska mycket men sen om en stund. Mja. Och jag har börjat gilla rotsaker som selleri och framförallt palsternacka, gott! Det var kanske på gång, men nu är det klarare. Det är skönt faktiskt.

Men jag är fortfarande en repeatare. Fastnar på låtar, på mat, samma om och om och om igen. Ikväll, genom fantstiska youtube hittade jag den här som jag lyssnat på i några timmar. Som var med lite i Ensamma Hemma när Justin och Julia hade en romantisk stund och jag nästan dog av hans stilighet. Ack ja. Fint.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är väldigt praktiskt att låna barn har jag märkt. Det stillar den värsta längtan och det bästa är att man kan lämna tillbaks dem när skriken blir alltför högljudda och blöjorna alltför illaluktande.

Anonym sa...

Fint att du är hemma! Och bästa lagomkvällen i lördags, precis vad jag behövde tror jag allt. Jobbhemskheten var bättre igår kväll! så skönt. Hon var trevlig och pratade men hetsade inte. Så himla bra. Men vet du vad?! På natten har ju jag 1 h 45 minuter jour och gissa gissa vad jag får betalt då? 25 kronor i timmen, t.j.u.g.o.f.e.m. Helt galet lite och fel. Uscha. SÅ jag ska öva på att sova då, än så länge har det inte gått, men jag ska göra det. Jo. Hoppas på att går i natt iaf. Men vi ses på onsdag, å loppis och ledighet, och sen massa dagpass ett tag. Skönt. massor med Kram!

Koftan sa...

Åh låna barn, bra grej! Det borde finnas barnotek där man kunde låna barn sorterade efter typ, humör, ålder, intressen så de passade en själv. Så kunde alla få prova på hur det är att ha barn!