onsdag, april 29, 2009

Europaparlamentet gubbslem



Jag var visst lite i Bryssel i helgen. En snabbis. Fint var det, intensivt, för mycket mat, drygt ett kilo choklad, secondhand, loppis och så hälsade jag på EU. Och fick lyssna på Maria Carlshamre som berättade om hur EU totalmisslyckats med det här med kvinnors rättigheter, att 70 % i Europaparlamentet är män, att många av dessa män köper sex och har en kvinnosyn från stenåldern. Ingen överraskning kanske.. men ändå. Med FN:s konventioner, deklarationer och jämställdhetsarbete är det ju ganska konstigt att EU inte lyckats.. jag menar, hur svårt kan det vara??? Det finns ju svart på vitt vilka rättigheter kvinnor ska ha, vad som är mänskliga rättigheter och hur ett demokratiskt samhälle ska se ut. Så.. wtf?

Jag vet i allafall vad jag ska göra den 7 juni.

60 % av de beslut som tas i Sveriges riksdag härstammar från beslut tagna i EU. Jojo..

2 kommentarer:

Karin sa...

Visst är det skrämmande att trots att utvecklingen ser väldigt bra ut på papperet så är verkligheten inte särskilt annorlunda nu än vad den var för 50 år sedan!

Koftan sa...

Nej, ibland tror man att vi kommit långt, men ack vad mycket vi har kvar.. papper och verklighet är två väldigt olika saker. Suck..