onsdag, oktober 10, 2012

Att äta kaka och hålla käft

Annan sak jag tänkt på och som stör mig på jobbet utöver detta, är det här med att ta en kaka eller inte vid fikat. Ofta har någon bakat och tagit med till jobbet. Trevlig tycker nästan alla. Men ändå är det ett jvlans tjat om alla dessa ursäkter, anledningar och orsaker till att ta den där kakan. Det fullkomligt haglar "jag ska ju ändå träna ikväll", "åh jag borde ju inte men jag måste bara ta en det ser ju så gott ut" "jag har jobbat så bra så nu får jag", "nu skiter jag i allt och tar en kaka", "man kan äta lite av allt, en kaka skadar inte", "jag tränade i går".

Jag vill bara skrika "ta en kaka och håll käften!" Det sorgliga är ju att jag är litegrann sådär själv. Ibland ska sägas, inte alltid. För att jag inte vill äta socker titt som tätt, försöker hålla mig till helger. Men det behöver jag ju faktiskt inte delge alla andra. Å andra sidan körde jag tvärtom en gång, nån frågade om vi skulle dela, jag svarade "nej aldrig jag ska ha en hel själv".

Och nästan alltid kvinnor. Vad är det för störda beteenden som vi går runt med i våra hjärnor? Är det dethär med att leva upp till bilden av "den riktiga kvinnan" eller vad? Vara fin, nätt, inte glufsa, inte skratta för högt, trippa fram och vara mjuk, vän och sensuell. Ibland undrar jag hur djupt det sitter, ingrott långt inne i hjärnan och gener.

Jag jobbar iallafall på att äta fikabröd utan nån onödig fånig kommentar om huruvida jag borde äta den där kakan eller inte.

Inga kommentarer: