måndag, april 07, 2008

The Björnlook

Jag har inte lagt mig än fast jag lovade mig själv tusen gånger i morse att ikväll skulle jag lägga mig tidigt så att jag skulle få längre tid i täcket. Det absolut skönaste som finns. Iallefall när klockan precis har ringt och jag MÅSTE gå upp. Då är det som skönast. Duntäcke mot hud, amen åh. Det är egentligen konstigt att vi ligger ner på nätterna. Med massa tyg över oss och huvudet på en stor mjuk sak. Människor är så intressanta!

Idag skulle jag posta ett litet paket. Personalkvinnan på posten fick telefonsupport angående sin dator. Jag stog en meter ifrån henne och väntade på hjälp. Hon rörde inte en fena. På fem minuter. Först tänkte jag att "jag är ingen stressad ond människa, jag kan stå lääänge". Efter en halv minut kände jag att jag har ett liv att leva, ett gym att cykla vidare till och en uppsats att skriva, så jag funderade på att plinga hysteriskt på den lilla klockan en meter från kvinnan, eller ta paketet och gå. Men jag började stirra lite istället. Det hjälpte inte alls. Tillslut insåg hon att hon var ohjälplig och så hjälpte hon mig istället. Med ursäkten att hon var själv på hela stället. Jag sa "jaha" för att träna på att inte vara en sån mesig tjej som ursäktar alla och säger "det gööör inget", men nästan på en gång fick jag dåligt samvete och tänkte stackars hon.

På biblioteket stod jag i en osynlig kö. Helt plötsligt klivade en ung man förbi och fram till disken och tog min blivande hjälp och personal. Och så plötsligt tittar han på mig och säger "tack" och fortsätter uppehålla min hjälp. Jag skrattade av paffhet. eh.. kära unga man.

Lite senare på samma bibblo kopierade jag helt olagligt 4 kapitel ur Norman Faircloughs Discourse & Social change. Och under kopieringsakten frågade ännu en ung man om det gick bra för mej. "eh ja" sa jag, för jag kopierade ju som man gör när man kopierar. Han tyckte det såg ut som att jag stod och funderade. Hm. Funderar gör jag för det mesta. Jag svarade att jag bara stod och väntade de ca 5 sekunderna det tar för kopiatorn att kopiera varje uppslag. Och eftersom jag kopierade ganska många uppslag så.. vad skulle jag göra under de där sekunderna om jag inte stod still? Och tittade på kopiatorn. Hm. Åhi.

Och sen hyrde jag film alles själv. Och en man hyrde också film själv. Och då tappade jag helt koncentrationen på vad jag själv ville ha, bara för att försöka se vad han skulle ha. Sen gick han nästan hem till mig och jag gick hem. Och det var en bra film. Inte djup och svår, men glad, lite amerikanskt alternativ men kul och helt okej. För mej. Jag vill ha en Björn. Detta är dagens insikt. Hurra.

Inga kommentarer: