tisdag, november 04, 2008

Bland Kvinnor i stora staden

Håhåjaja jag är här nu i stora Stockholmstaden för att vara en simpel praktikant på Kvinna till Kvinna. Jag bor hos en gammal vän som är datasnille och aldrig är hemma. Jag äter hans spagetti och badar snart i hans jacuzzi, sover på en tältsäng och åker tunnelbana framochtillbaka framochtillbaka och lyssnar på Amelie. 

Och så praktiken praktiken. Där jobbar bara kvinnor och de pratar om medvetandegörning, om organisationer, om bistånd, om feminism, support, stöd och säger massor med ord som innefattar ordet kvinno. Det är lite som att vara i himlen och det är väldans intressant. Jag har ett skrivbord och en stol på ett kontor som inte bara är mitt, men ändå. Man får gratis kaffe och det finns massor av goda gratis teer. Det du ICA strömmen och dina 5-kronorskaffeblask. Igår läste jag på tusen papper och idag har jag börjat göra det jag är där för. Sammanställa enkäter, läsa läsa och skriva in. Det går fint. Och jag får gå i ljusa lokaler och gå till skrivaren och hämta papper och håla papper och pilla med papper. Papper papper PAPPER!! Åh det är så skönt att få papperspilla, det är världens simplaste göra men för en som är van att hemtjänsta dag in och dag ut är det fantastiskt. Dom tycker nog kanske jag är lite sådär, inte vet jag, koig, lantlig, som kommer från skogen och som ler lyckligt på väg till skrivaren och över det gratisa kaffet. Men äsch. Stockholmisar. Frågade om det fanns djur där jag växte upp. Mja tre marsvin men mest hade vi skog. Skog skog. Och snö. Åhå.

Det är lite roligt alltså, såhär efter 2 hela dagar. Imorse gick jag nästan vilse på centralen. Imorgon hatar jag nog kollektivtrafik. Ack ja. Tänk när det blir snö och julmyspys...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh kul att höra att det går fint!:) och jag ser också fram emot papperspillande i framtida jobb. Skrivpapper, inte toapapper....

Och jag tror skogighet kan vara hur bra som helst, lite dalalugn i stockholmshetsen.

Massor med norrköpingskramar!:)

Anonym sa...

Sv: ja jag håller helt med! Det är viktigt att män step up och säger ifrån de med!

Kram på dig

Anonym sa...

När det blir snö stannar kollektivtrafiken - SL blir lika förvånade varje år. Bara som en förvarning...

Men kul med papperspill!