torsdag, november 20, 2008

På tunnelbanan med Kent, Bruce & Amelie

På tunnelbanan på tunnelbanan på tunnelbanan på tunnelbanan.

Jag börjar bli bra på att åka tunnelbana i en bubbla och stänga alla andra ute. Först läser jag DN's kulturdel, sen lyssnar jag på musik. Och resan blir väldigt olika beroende på vad man lyssnar på. Jag började veckan ganska sur och less med Kents Ensammast i Sverige och Columbus. Kära nån. Det var inte att rekommendera. Alla människor blev grå, som går upp och går till jobbet och åker hem, dag ut och dag in, små människor i stora städer Ikealand. Åh åh.. lilla hjärtat. Det var inte muntert alls och sån kan man ju inte komma till jobbet. Så jag brukar avsluta resan dit med soundtracket till Amelie.

Med Amelie på tunnelbanan blir det plötsligt lite lustigt, människor blir finurliga och knasiga, luriga och lite sådär sköna. Och jag blir Amelie och livet blir lite spännande och allt känns lite sådär jo amen okej. Man nästan studsar fram i vagnen. Lite. Ibland lyssnar jag på New Slang med the Shins, soundtracket till Garden State. Då hamnar jag också i film. Det är lite skönt, och om jag råkar göra något som jag tror att någon eventuellt kanske upplever som konstigt eller lite dumt, så gör det inte så mycket, för alla i Garden State har konstigheter för sig. Och så jag är en av dom och blundar med hela kroppen.

Sen, när man går på dom diagonala rullbanden, ja då kan man lyssna på Bruce Springsteen också, Hungry Heart eller Badlands. Då blir man lite med i en musikvideo, när man går snabbt och sjunger bland människor. För att inte tala om att gå i takt till 1,2,3,4 med Feist! oh! Och har man vantar på sig genom hela tunnelbanesystemet så slipper man bakterier på händerna och därmed också finnar i ansiktet! Hurra. Jag börjar så smått lära mig stockholmslivet. Att välja sista vagnen för att slippa gå så långt när man kommer fram. 

Well well. Nästa helg slipper jag Stockholm och Stockholm slipper mig. Jag tror ju att det är trevligare än då, men att bo lååångt bort och i en resväska utan att kunna träna och träffa sina bästisar. Nje jue. Jag saknar min säng och och och och och. Precis. Nu ska jag dricka te och äta Faire Trade choklad. Choklad passar nämligen lika bra till kaffe som till te! 

1 kommentar:

Anonym sa...

Jo men jag vet, choklad + te är en fin kombo, testa dubbelnogat om du gillar det + te, fiint äre. Trabajo:t börjar ju på måndag men hon flyttar hem på onsdag och jag ska köpa ett busskort, inte för att det är sååå långt dit men det kommer att kännas långt tidigt på morgonen i snöslask...så då kan jag nyttja dina musik och lokaltrafik-tips, hoppas dom inte är specifika för sthlm, borde la funka här med. Förresten så saknar ditt norrköping dig lika mycket som du vill slippa ditt sthlm. sådetså:) kram & sov gott!