onsdag, september 07, 2011

Det här med miljön..

Jag försöker verkligen så gott jag kan vara en miljövänlig människa här på jorden. Men det är svårt. När jag bodde själv i min etta med stort fint soprum, kunde jag sopsortera ALLT. Vilket jag också gjorde efter ett nyårslöfte. På den tiden var jag vegetarian också. Pluspoäng.
Sen flyttade jag ihop med den hära mannen. Till ett hus med minimalt soprum, och, vad jag kan inte förstå, med sopnedkast sådär i väggen som man kastar ner i! Trodde såna hade dött ut. Så nu slänger jag ALLT i samma påse igen. Det skär verkligen i hjärtat och jag har tänkt flera gånger maila till hyresvärden och påpeka. Att släpa iväg massa påsar till en såndär sopstation är lite väl bökigt när man inte har bil. Och, annat minus är, att jag blivit köttätare igen. Mycket för att jag inte hittade så mycket att bli mätt av. Jag fick till slut ont i magen av alla kikärtor och vegbiffar var svindyrt och mättade aldrig. Och lite roligare att laga mat är det nu. Så, kött it is. Stort minus, utifrån miljötänk. Å andra sidan är jag noga med att stänga av elmaskinerna helt ordentligt, stänga av bildskärmar och skrivare på jobbet och släcka efter mig. Och jag var vegetarian under tio års tid, så nu får nån annan ge upp köttet. Något annat dumt, kanske det dummaste; jag har blitt smått beroende av kolsyrat vatten, Loka och sånt. Så sjuuukt onödigt. Jag är uppväxt med världens godaste kranvatten, och vårt fina rena vatten är fantastiskt och så köper vi vatten på flaska!!! Kan inte förstå. Måste verkligen behärska mig på den fronten.
Fast, jag går till affären och handlar mjökpaket till kaffet på jobbet, istället för att öppna små små små förpackningar med mjölk, två till varje kopp, tre gånger om dagen, fem dagar i veckan = 30 förpackningar. SJUKT.
Det finns mycket att spara i myndighetsväg. Mest träd. Himla pappershysteri.

Well. Som sagt, miljötänket finns, bara lite svårt ibland.

Inga kommentarer: