tisdag, september 25, 2012

Den där Schyman

Gudrun Schyman



Hade skrivit ett helt inlägg och allt försvann. Det där med att blogga från telefon, smidigt ja men funkar mja. Iallefall. Jag tar det igen. (Fast jag hatar att försöka hitta orden igen. Det blir aldrig lika bra andra gången.)

Jag har idag gått runt och tänkt på den där nyheten om att kvinnor fortfarande har sämre lön än män (som om det vore en nyhet), och under dagens gång också på att den verkade försvinna i hetsen kring Tintin istället. (som om sexistiska skildringar om kvinnor inte förekommer och fortfarande inte skrivs i nutid i litteraturen? ska vi ta bort och ändra allt det lär det inte bli mycket kvar på hyllorna). Well, Gudrun Schyman var på teve idag. Och hon är så himla bra på att hitta kärnan och det där exakta i budskapet med så få ord som möjligt. Jag lyssnade på henne en gång, och hon sa verkligen allt det där man tänkt, som är så självklart men som är så svårt att få fram. För i diskussioner om feminism blir jag lätt så himla irriterad, frustrerad och provocerad, och orden går liksom bara runt runt och jag säger så mycket men hittar inte rätt, blir som inflation i ord. Tänk om man hade Schyman med sig på axeln som kunde lägga fram orden sådär snyggt och självklart så alla förstår. Tillochmed såna där man tror är hopplösa fall. Och när jag lyssnar på henne blir jag så pepp, men åh kan hon inte få en timme i teve varje dag där alla MÅSTE lyssna. Obligatorisk genuslektion i alla skolor? verkligen verkligen så huvudet på spiken och allt vad det är. Pepp blir jag.

Inga kommentarer: