lördag, september 22, 2012

"Hon är ju lite rund"

Asså det här med att kommentera och analysera hur folk ser ut har liksom exploderat på mitt jobb. Framförallt det här om någon är gravid eller inte. Efter nån slags babyboom för något år sedan då typ 10 var gravida samtidigt började folk slå vad om vem som skulle vara näst på tur. Häromdagen började en kollega prata med mig om en annan kollega i det ekande trapphuset, det handlade om huruvida den här andra kollegan eventuellt var gravid eller inte, "Tror du att hon är gravid? hon är ju alltid lite rund och har mage, men hon har väl börjat med lite andra kläder nu, mer kjolar har hon inte?" samtidigt ser jag hur den omtalade kollegan öppnar dörren till trapphuset, jag får världen panik och skriker HEJ till henne fast vi nyss hälsat. Hon går emot mig för att jag uppenbart vill henne nåt.. då kommer hissen och jag svamlar vidare om något annat.

Blir så grymt irriterad på detta analyserande. Att ständigt hålla koll vem som blir gravid eller inte innebär ju ett konstant granskande av kvinnokroppar. Och en graviditet är bland det mest privata som finns. Och tänk om någon försöker och försöker men inte kan, mitt ibland den här massan som skämtar vitt och brett och öppet diskuterar vem som är på tur. Och jag som inte är gravid, varenda valk och semesterkilon lär ju noteras. Eller det här att jag kallades ung och jag lätt road påpekade att jag faktiskt fyllt trettio, och människan ursäktade sig med att "men du ser ju så uuung ut". Om jag hade svarat "och du ser väldigt gammal ut när ska du gå i pension". Hade det varit lika okej?

Sluta sluta glo, kommentera och granska och framförallt påpeka människors yttre. Att jag ser ung ut är inte fakta, utan en uppfattning som någon annan kanske tänker helt tvärtom om. Jag vet att man ser varandra och noterar saker, men man måste inte kommentera allt, och framförallt inte om man inte har något positivt att säga. Om någon klippt sig, fråga inte det om du inte tänkt säga att det är fint. "har du ny tröja? -ja.  Jaha. *tystnad*." Himla klanteri.

3 kommentarer:

pop my heart. sa...

Alltså, ja. Stör mig så himla mycket på detta beteende. Det är väl skitsamma om någon är rund av sig själv eller gravid, är en gravid kommer det ju förr eller senare komma fram iaf och orka slösa tid på att spekulera kring andra.

Och haha, åldersgrejen. Får alltid höra det, är 33 men ser yngre ut och folk ska alltid påpeka det som att det är första gången, ska komma på en bra replik liknande din!

Och som sagt om en bara noterar att nån har klippt sig eller har en ny tröja är det ju onödigt att kommentera. En fenomenal medelväg är ju annars "vilken fin tröja du har, är den ny?".

Koftan sa...

Ja, det där med att säga ifrån. Jag har så svårt att finna mig i stunden och komma på något bra att säga. Kommer alltid på allt bra efteråt. Och ja, klart man får säga att den nya tröjan är fin, det tycker jag liksom är meningen med att kommentera någons yttre om man måste. Att man tycker något är fint eller så. Tycker man inte det är man tyst.

Karin sa...

Om jag fått en krona för varje gång någon frågat om jag är gravid det senaste året... Fruktansvärt ohyfsat, och som du påpekar kan det ju också vara extremt okänsligt och sårande.