måndag, januari 12, 2009

Girlish


Oh asså det är fånigt hur rosa ens liv kan bli av att man får såna dära fina essemess. Eller ännu bättre, emmemmess! Allt sånt dära jobbjobb hamnar i periferin och när man väl är där och måste koncentrera sig och fokusera lite iallefall för att inte klanta bort sig totalt, ja då är fokuset ändå rejält suddat i kanterna. Ler lite i onödan ibland. Fint.

Fast det är också jvligt irriterande att jag fortfarande är som när jag var fjorton, låter en endaste person påverka hur jag upplever min närvaro tillvaro. Inte bra inte bra. Vad hände med självständighet stå på egna ben aktiv inte passiv fatta egna beslut välja inte bli vald och så vidare i oääändlighet? Vad hände med det? ja ack. Tjejjighet.

Gynning är, ja jag vet inte vad jag ska säga. Jag gillar henne. Hon skrev bra idag om att bara för att man gillar smink och sminkar sig alltid och piffar jämt behöver man inte vara korkad och ytlig. Jag håller så med. Vill man sminka sig ska man få det. Vill man vara lollig och blond så varsågod. Men man ska fortfarande få uttala sig om kvinnors rättigheter. Jag blir trött när det blir nyanslöst, när det grå glöms bort och allt hela tiden måste vara svart eller vitt svart eller vitt. Låt säga att kvinnor i Irak förbjuds raka benen, det måste väl alla få göra om de verkligen vill? fri handling och plötsligt är raka benen en mänsklig rättighet.

Jag ska ösa kikärtor en stund och kanske sova sen. Men det trötta försvann.

Inga kommentarer: